Zatvori
Sveučilište u Splitu podržava UN-ove ciljeve održivog razvoja
19.5.2024.
Virtualna stvarnost kao metoda učenja: digitalna sigurnost za novinare

Ciljevi

  • Cilj 4
  • Cilj 17
Novinarka emisije Provjereno NoveTV - Ana Malbaša Major, studenticama i studentima Komunikacije i medija održala je edukaciju o inovativnoj metodi učenja koja implementira virtualnu stvarnost (engl. virtual reality, VR). Kao polaznica edukacije o digitalnoj sigurnosti za novinare koju je organizirao američki Internews, Malbaša Major našim je studentima podijelila informacije kako zaštititi sebe kao novinara, ali i svoje te novinarske izvore koji imaju važnu ulogu u istraživačkom novinarstvu. Posebno je istaknula da je prijetnja koju digitalni svijet predstavlja za novinara itekako stvarna i primjetna u vidu svakodnevnih događaja s terena koji zahtijevaju znanje o digitalnoj sigurnosti jer često oni koji su predmet novinarskog proučavanja provode digitalne napade na novinare kako bi ugrozili njihovu privatnost i integritet. Kao oblik osobne zaštite, ali i zaštite novinarskih izvora, praktičnima su se pokazale specijalizirane aplikacije i programi namijenjeni blokiranju i usporavanju hakerskih napada kao i nestajuće poruke koje nude opcije trajanja poruke nakon pregleda, od jedne sekunde do četiri tjedna, s tim da se tu značajku može i isključiti te odrediti trajanje vidljivosti privatne korespondencije.

Nakon teorijskog uvoda u ovu edukaciju, studenti su imali priliku sami primijeniti naučeno na konkretnom primjeru i to korištenjem VR naočala.  Malbaša Major uvela je studente u svijet VR-a predstavivši im novinarsku situaciju koja je potencijalno ostvariva i u zbilji. Naime, studenti su gledanjem kroz VR naočale postali izravni akteri priče u kojoj su oni kao novinari dobili priliku izvještavati o prisilnim regrutacijama mladića u rat jedne diktatorski nastrojene države u kojoj je teško doći do izvora koji bi dobrovoljno podijelili informacije s novinarima zbog straha za vlastitu sigurnost i sigurnost svojih obitelji. Za potrebe izvještavanja, u tom virtualnom svijetu, odobrena im je novinarska viza s izuzimanjem stvarnog razloga dolaska pred represivnim vlastima, a unatoč nepovjerljivosti domicilnog stanovništva, studentima u ulozi novinara te njihovim virtualnim kolegama pristupila je jedna neutješna majka koja je odlučila ispričati svoje iskustvo pred kamerama. Tako su sami studenti u ulozi novinara dobili priliku birati između opcija usmjerenih na što bolju digitalnu zaštitu svog izvora. Ovisno o kvaliteti izabranih opcija, neki su imali priliku plasirati priču svojoj publici unatoč zaustavljanju na zračnoj luci, kazni pritvaranja u stranoj državi te otkrivanju identiteta kao i uhićivanju njihova izvora. S druge strane, oni studenti koji su birali opcije slabije zaštite svog kontakta u digitalnoj sferi također su bili zaustavljeni prilikom pokušaja napuštanja zemlje nakon čega je uslijedilo prisilno oduzimanje putovnice, mobitela, otkrivanje stvarnog razloga dolaska te posljedična ugroza vlastite slobode i slobode svoga kontakta bez mogućnosti objavljivanja priče.

Uz pomoć virtualne stvarnosti, studenti su dobili priliku proživjeti iskustvo s vrlo realnim, iako uglavnom nepovoljnim ishodima njihova novinarskog djelovanja jer unatoč činjenici što je bila riječ o VR-u osjećaj koji im je situacija izazvala nije bio ugodan. Također, dobili su priliku na zabavan način učiti na vlastitim pogreškama, a bez stvarnih posljedica i time stekli virtualno iskustvo koje im može pomoći ako se zateknu u sličnoj situaciji na budućem radnom mjestu. Ova edukacija studentima je pokazala da VR može biti itekako koristan kada se primjeni u svrhu učenja  kao i da je digitalna sigurnost nešto što je obvezno u njihovom budućem novinarskom, no i svakom drugom javnom i privatnom djelovanju.
 
Emanuela Šamija
Sve novostiSljedeća